Veel bedrijven en organisaties werken inmiddels geruime tijd vanuit huis. Er wordt veel gesproken over de voordelen van thuiswerken. Thuiswerken verhoogt de productiviteit en efficiency, verlaagt het ziekteverzuim, geeft medewerkers meer flexibiliteit in hun ‘werk-privé balans’ en het biedt zelfs een oplossing voor de fileproblemen. Het ziet er naar uit dat thuiswerken in de toekomst een vast onderdeel gaat uitmaken van veel arbeidsrelaties.
Maar is thuiswerken alleen maar ideaal? Zijn er dan geen aandachtspunten?
Sociale functie
De vraag stellen is hem beantwoorden. Thuiswerken kent weldegelijk aandachtspunten. De sociale functie van een organisatie is een belangrijk element in het werkplezier. Zeker als medewerkers samen een team vormen en gezamenlijk resultaten moeten realiseren, is regelmatig persoonlijk contact cruciaal. Tijdens de sociale interactie wordt de cultuur van een team bepaald. Gewoonten, normen, waarden en ongeschreven regels worden gevestigd, geaccepteerd of aan de orde gesteld en besproken.
Het vormgeven van de cultuur van een team of organisatie kan alleen als iedereen zich veilig voelt om te zeggen en te vragen wat hij of zij vindt. In een veilige omgeving kan iedereen zich uitspreken zonder angst te hebben. Sociale veiligheid wordt gevormd door betrokkenheid, interesse, persoonlijk contact en voorbeeldgedrag. Met name de rol van de leidinggevende bevestigt de veiligheid en schept vertrouwen. Op deze manier kan iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid nakomen. De cultuur van iedere organisatie is gebouwd op deze drie pijlers: