Skip to main content

Wauw

Mijn vrouw en ik zaten in de taxi op weg naar huis. Het was laat geworden, maar het was ook zo gezellig. Wel vervelend dat het nu zo hard sneeuwde. Daardoor duurde de taxirit veel langer dan gehoopt. We zouden eigenlijk op tijd thuis zijn, omdat we morgen om negen uur op Schiphol moesten zijn. Om elf uur zou ons vliegtuig vertrekken. Een paar dagen met het gezin naar Rome, een mooi vooruitzicht. Dat doen we ieder jaar tijdens de feestdagen. Steeds een andere stad.
‘Ik hoop dat het in Rome beter weer is’, zei mijn vrouw.
‘Ik zal eens kijken’.

Geannuleerd

Ik pakte mijn telefoon en zocht op internet het weer in Rome. In een flits zag ik een nieuwsberichtje langskomen met de titel ‘Veel vluchten geannuleerd’. Ik klikte het berichtje aan en zag dat alle vluchten tot morgenmiddag één uur waren geannuleerd. Ik keek mijn vrouw aan en zei dat we helemaal niet naar Rome zouden gaan.
‘Onze vlucht is geannuleerd’.
‘En nu?’, vroeg ze.
Ik dook weer in mijn telefoon om te kijken hoe ik moest handelen bij een geannuleerde vlucht. Ik had geen flauw idee. De enige informatie die ik kon vinden, was dat ik de informatie op de websites van de luchtvaartmaatschappij in de gaten moest houden. Daar stond alleen maar dat de vluchten waren geannuleerd.
Thuisgekomen, keek ik op mijn iPad naar de bevestiging die we van de online reisorganisatie hadden gekregen. Daar werd ik niet veel wijzer van. Er stond wel een telefoonnummer onder aan de reisbevestiging.
‘In geval van nood belt u’ en dan een 06-­nummer.
‘Zal ik bellen?’, vroeg ik aan mijn vrouw.
‘Maar het is drie uur ’s nachts’, antwoordde ze.

Contact

Daar had ze gelijk in. Het was wel erg laat.
‘Maar wat moeten we anders?’, vroeg ik.
Zo ging het een tijdje heen en weer. Uiteindelijk besloot ik toch te bellen.
‘Goedenavond, of eigenlijk goedenacht. U spreekt met Kees. Waarmee kan ik u van dienst zijn?’
Kees klonk een beetje slaperig, maar wel heel vriendelijk.
‘Sorry dat ik midden in de nacht bel, maar onze vlucht is geannuleerd. Omdat wij deze ochtend vroeg naar Schiphol moeten, willen wij graag weten of we wel moeten gaan. Is er een kans dat onze vlucht naar Rome gewoon doorgaat?’. ‘Ik denk niet dat u naar Schiphol hoeft te komen’, zei Kees. ‘Volgens mij zijn alle vluchten geannuleerd. Ik zal even kijken.’
Na een kort gesprek was het mij duidelijk dat we niet naar Schiphol hoefden te komen. In de loop van de dag af en toe op de site van de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie kijken was het advies. Het was inmiddels half vier ’s nachts. Tijd om te slapen.

Onverwacht

Vroeg in de morgen, rond een uur of zeven, schrok ik wakker van de telefoon die op mijn nachtkastje lag. ‘Goeiemorgen’, stamelde ik.
‘Goedemorgen. U spreekt met Kees. Bel ik u wakker?’ Hij klonk opgewekt en uitgeslapen.
‘Had ik u vannacht aan de telefoon? U reist met vier personen naar Rome, maar uw vlucht is geannuleerd. Ik heb even gekeken en zie dat ik u nog op een latere vlucht naar Rome kan plaatsen. Deze vlucht vertrekt vanmiddag om één uur. Is dat voor u een mogelijkheid? Zal ik de boeking in orde maken?’
Ik zat rechtop in bed.
‘Hoe is dat nou mogelijk? Ik had u vannacht inderdaad aan de telefoon, maar ik heb mijn nummer niet eens gegeven?’
‘Het nummer stond in mijn scherm’, zei Kees. ‘En toen ik vanmorgen zag dat er weer boekingen mogelijk waren heb ik gelijk maar even gekeken. Wat vindt u ervan? Doen?’